Å lære å sette grenser

Jeg har problemer med å sette grenser. Noe jeg tror kanskje er en typisk ting for høysensitive å slite med. Jeg har ofte følt det som om det ikke er noen grense mellom meg og andre. Som om jeg kun er en forlengelse av andres energi. Så hvordan går man frem når man skal begynne å sortere opp i hvor jeg begynner og hvor jeg slutter?

Jeg tror grenser ikke nødvendigvis kun handler om hva jeg aksepterer og ikke i form av hva andre gjør mot meg. Jeg tror en vel så viktig del av dette handler om hva jeg liker og hva jeg ikke liker. Helt ned til små ting som at jeg liker brunost og ikke kaviar. Jeg har alltid hatt problemer med å si tydelig nei, jeg vil heller ha dette. Eller nei, jeg vil heller dra dit. Og jeg tror reisen mot å finne meg selv handler om nettopp dette. Hva liker jeg og hva liker jeg ikke og holde meg til det. Jeg liker for eksempel å gå tur, men nei, jeg liker ikke å gå tur med andre. Om ikke annet kan jeg hvertfall tenke det høyt for meg selv om jeg ikke tør si det til andre enda.

Jeg tror dette er viktig som høysensitiv fordi vi ofte både er veldig opptatt av hva andre syns, men kanskje mer at vi observerer og legger merke til små detaljer i motpartens reaksjon som gjør at mottakerens respons er veldig tydelig for oss.



Et annet aspekt av grenser som har vært vanskelig for meg handler om at jeg har selv slitt meg ut mange ganger fordi jeg ikke kan si til de rundt meg, eller på jobb, at jeg trenger alenetid eller på annen måte fortelle hva jeg har behov for for å fungere. Dette har gang på gang ført til at jeg havner på bar bakke og trenger lang tid på å komme meg igjen. Dette har både vært snakk om dager og uker, men nylig har det vært snakk om så mye som over et år fordi jeg igjen opplevde att bakken ble borte under meg. Når jeg tenker tilbake på hendelsen som utløste dette denne gang, ser jeg at dette kanskje kunne vært unngått dersom jeg hadde satt grenser for meg selv. Om grensene jeg hadde satt hadde blitt hørt er en annen sak. Og kanskje enda viktigere, man må finne ut hva grensene er før en kan overholde de.

Kommentarer