Kort om å jorde seg

De fleste i dag, meg inkludert, har mer eller mindre blitt oppdratt til å følge hode og intellekt. Når man etterhvert kommer dit mange mennesker i dag har kommet hvor man blir mer opptatt av det spirituelle og å følge kroppen skaper dette en konflikt. Spørsmål jeg ofte får som intuitiv veileder handler om temaer som omhandler jording og hvorfor dette er viktig. Intellektet kan bare ta deg en viss del av reisen. På et tidspunkt føler man at man sitter fast, kanskje har man mistet gleden eller man fortsetter å gjøre ting som ikke gir en noe av gammel vane, eller fordi man opplever at dette er hva verden krever av en. Hvordan skal man klare å komme ut av dette? Jeg tenkte jeg kort kunne skrive litt om min reise og foreslå et par øvelser jeg liker godt når jeg skal jorde meg.

Min reise mot dette temaet handlet i første om gang om å i det hele tatt kunne være i sin egen kropp. Det var som om jeg for det meste levde utenfor meg selv. Jeg er høysensitiv og har hatt panikkangst i mange år, og en naturlig del av dette er at man alltid er på vakt og man har mye av sin bevissthet alle andre steder enn i å finne roen i meg selv. Det var ganske fantastisk første gangen jeg merket at jeg satt på sofaen og var tilstede. Noen vil kalle det mindfullness eller meditasjon. For meg er jording nettopp en del av det å kunne være tilstede i seg selv, å være i en tilstand der man føler kontra tenker.

Min inngang til dette temaet var at jeg over lenger tid hadde lest en del bøker om temaet, blant annet Eckhart Tolle og boken "det er nå du lever". Etter å ha gjort diverse øvelser jeg både har lest og hørt merket jeg hvordan jeg kunne dra bevisstheten min innover. Først til en hånd, så til begge og så etterhvert hele kroppen på samme tid.

For meg var det virkelig gjennombruddet når jeg begynte på et reiki healing kurs. Allerede samme dag på vei hjem fra kurs merket jeg at jeg var tilstede i meg selv, og at hodet hadde stilnet for første gang på veldig lenge.

Da dette er et bredt tema er det så mye mer man kan si om dette, men jeg tenkte jeg kunne skrive to av mine favorittøvelser for å jorde meg. Øvelse 1 er av det mer meditative slaget, mens øvelse 2 er å anbefale om man er i en situasjon der man finner det vanskelig å "lande", og ikke har ro til å meditere, for det er jo ikke alltid man har det!

Øvelse 1:

Sitt komfortabelt mens du har begge fotbladene mot gulvet eller gresset, alt ettersom hvor du ønsker å utføre det. Hold fokus mot føttene og kjenn hvordan de møter underlaget, hvordan kjennes det? Visualiser deretter at føttene dine slår røtter innover mot jordens indre. Kjenn hvordan du og jorden er ett. Se for deg deretter at du via røttene drar på jordens energi gjennom deg. Kjenn hvordan du blir tung og avslappet i kroppen. Hold fokus her så lenge du har mulighet.

Øvelse 2 :


Denne øvelsen er litt mindre stillferdig enn den første. Sitt eller stå og på samme måte som øvelsen over, begynn med å dra fokus mot bena, føttene og underlaget. Dersom dette er vanskelig eller unaturlig for seg kan denne øvelsen være lettere for deg enn øvelse 1. Du skal rett og slett aktivere føttene dine ved å trampe forsiktig et og et ben mot underlaget. Ha hele tiden fokus på hvordan det føles, kjenner du noen forskjell eller tilstedeværelse i føttene?  


Kommentarer