9 tips for tunge tider

Jeg har selv slitt med angst og depresjon i mange år, og vet hvor tøft og vanskelig hverdagen kan være. I de tyngste periodene kjente jeg ikke meg selv igjen. Jeg følte meg som ingenting, var redd alt og hadde panikk hele tiden. Alt var mørkt. Så tro meg, det er ingen frøkensport! Det ville vært langt fra sannheten av meg å påstå at alt har falt på plass og at jeg var i en konstant bliss etter å ha funnet disse tipsene jeg skal dele med deg her. Det er en lang prosess, MEN når man er langt nede er det utrolig hvor lite som skal til for å skape en liten lettelse i hverdagen!
 Jeg vil derfor dele 9 korte tips jeg personlig har brukt, og fortsatt bruker ofte:

1. Finn noen å snakke med! Dette er mitt første og kanskje viktigste punkt, ikke vær alene i det som er vanskelig. Dette kan være enten en profesjonell eller en venn, alt ettersom hva du har behov for og hvor du er.

2. Ha tålmodighet med deg selv! Jeg vet du har det tungt, og jeg vet det virker som om tiden står stille, men den beste investeringen du kan gjøre for deg selv er å møte deg selv med forståelse og tålmodighet!

3. Sakte men sikkert vend oppmerksomheten innover. Vi lever i en tid der det er mye fokus utover, vi må prestere, mestre og være lykkelig. Men hvor lenge skal du holde på med det og forvente et annet resultat?  Når jeg startet å meditere turte jeg ikke lukke øynene for da følte jeg at jeg ble svimmel og  mistet kontrollen. Dette løste jeg ved å søke opp guida meditasjoner på Youtube som jeg hørte på og tillot  å ha øynene oppe til jeg en dag følte meg komfortabel med å lukke de.

4. DU er viktigst! Dette er noe vi er ekstremt dårlige på, men faktum er at du er til ingen nytte for dine barn, ektefelle eller andre dersom du til en hver anledning sliter deg ut og blir liggende igjen. Sett av tid til deg selv. Du MÅ hjelpe deg selv for å kunne hjelpe andre.

5. Sett av tid til skyggearbeid og indrebarn-arbeid. Dersom du ikke har vært borti dette før handler det kort fortalt om å møte dine skygger fra fortiden og at du via dette healer deg selv.

6, Søk etter aktiviteter som letter. Den kraftigste loven i universet er loven om tiltrekning. Dersom du befinner deg i en spiral du ikke klarer se utveien av, enten det er fysiske eller psykiske smerter, let etter aktiviteter eller andre ting som skaper lettelse i situasjonen de neste 5 minuttene. Hva kan du gjøre akkurat nå for å skape en liten lettelse for deg selv i situasjonen du er? Kanskje det er en varm dusj, en kopp kaffe eller en kort luftetur?

7. Tillat deg å skape trygghet for deg selv. Hvis alt du orker i dag er g å ligge under dyna, så gjør du det! Det spiller ingen rolle om oppvasken snart når taket, Gi deg selv det du har behov for akkurat når du har behov for det!

8. Overse uvitenhet. Veldig mange mennesker forstår ikke hvordan du har det fordi de er så heldige at de aldri har opplevd noe lignende, og det er helt greit! Veldig typisk, kanskje spesielt, for oss med ulike psykiske lidelser i skole- og jobbsituasjoner er at vi er late eller sære. Det spiller ingen rolle. Du og jeg vet bedre.


9. Ta dine følelser på alvor! Det du føler er aldri feil, og det er ikke mulig å reagere dramatisk eller over-sensitiv, over-drevent eller over- noe for som helst. Det du føler eller reagerer på gjør du alltid av en grunn, det betyr at det aldri kan være overdrevent eller feil på noen som helst måte!

Prøv ut de tipsene du føler resonnerte i deg og glem resten! :)





Ønsker du å være med i et fellesskap hvor du får hjelp og støtte så er www.hjertemedlem.no kanskje noe for deg.

Om du heller ønsker å kun prate med meg så kan du bestille time hos meg her: www.hjertesamtaler.no/gratis-samtale . Første samtale med meg er gratis, slik at vi skal bli kjent, og du kan bestemme deg for om dette er for deg eller ikke.


Du kan også sende meg en e-mail på: kristine@hjertesamtaler.no

Kommentarer