Perspektiver

Virkeligheten slik jeg ser den er sammensatt av ulike perspektiver, like mange perspektiver som alle mennesker som noen gang har levd på jorden. Riktignok er det ikke slik fra et høyere perspektiv der vi alle er ett, og hvor alle våre perspektiver utgjør en enhet. Jeg ønsker heller å se litt på perspektiver i den fysiske virkeligheten vi lever i på jorda.

Temaer som for eksempel omhandler religion og politikk er betente. Man kan nesten ikke uttale en eneste mening uten at motparten bombarderer deg med en rekke tanker om hva de mener og hvorfor du er idiot som mener noe annet. Vi er mer opptatt av å ha rett enn å ha det bra. Men hva om det ikke finnes noe rett eller galt?

Så hva er egentlig et perspektiv? Etter min forståelse i denne sammenheng handler et perspektiv om hvordan man ser verden. Alt du har opplevd, lært og sett spiller inn for hvordan du opplever verden rundt deg. Som om alle går rundt utstyrt med sine virtual reality briller hvor virkeligheten vises gjennom et filter som er skapt ut i fra alt du tidligere har opplevd. Dersom du er oppvokst i et kristent miljø vil perspektivet ditt være annerledes enn om du er oppvokst i et ateistisk miljø, og selv innenfor de enkelte miljøene vil hver enkeltpersons perspektiv være forskjellige, det vil kanskje på mange måter ligne hverandre, men det er ikke det samme. Og er ikke det fantastisk?

Uten at jeg er noen ekspert på området vil jeg hevde at mange kriger er kjempet med det som grunnlag, å få motparten til å mene det du mener, med andre ord, om du ikke ser verden gjennom mitt perspektiv så skal jeg tvinge deg til det. Hvorfor er det så viktig? Hvorfor kan ikke jeg lære av ditt perspektiv og du lære av mitt, for kanskje er det noe i ditt perspektiv som resonnerer med mitt som beriker meg, og motsatt. Hvordan kan et perspektiv være galt når det er et direkte resultat av alt du noensinne har sett og hørt, er det ikke da bare erfaring, og erfaring er jo noe vi setter høyt?


Det jeg skriver her for eksempel er ut i fra mitt perspektiv, kanskje er det ingenting her som resonnerer med deg, og det er helt greit!


Kommentarer