Narsissisme

Et tema som har kommet opp mye i det siste er narsissisme. Jeg tenkte jeg derfor skulle skrive mine tanker og perspektiver på dette temaet, og hva narsissistiske omsorgspersoner/nære relasjoner kan gjøre i et emosjonelt perspektiv.


Begrepet narsissist kan etter min oppfatning grovt deles inn i to betydninger. Den ene er det vi i dagligtale kaller en narsissist og da mener en person som er sykelig opptatt av seg selv og kun erkjenner personens egne tanker og følelser som virkelighet. Det andre er narsissist i psykiatrisk betydning, for eksempel det som i  diagnosesystemet ICD-10 blir kalt narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Da jeg ikke er noen ekspert på området tar jeg for meg den første varianten, og snakker kun ut i fra min forståelse, erfaring og intuisjon.


I mine øyne er noe av det mest skadelige med å ha en narsissistisk omsorgperson eller andre rundt seg ikke nødvendigvis at denne personen ikke tillater deg å uttrykke dine tanker og følelser, men derimot at du ikke en gang kan ha følelsen i utgangspunktet. Det jeg mener med dette er at det er en ting å ha egne følelser og tanker men ikke uttrykke de, og det er hakket værre, i den grad man kan gradere slikt, å undertrykke det faktum at du har følelsen eller tanken i utgangspunktet. Grunnen til at jeg mener det, er at dette tvinger deg til å skru av og revurdere hele ditt indre emosjonelle kompass.


Selv om dette vil være en nærmest automatisk mekanisme for de fleste i lignende situasjoner, vil jeg hevde at det kanskje er en enda sterkere mekanisme hos folk som er høysensitive og/eller empater, fordi man i enda større grad  tar på seg den narsissistiske personens tanker og følelser som sine egne, som igjen resulterer i at man forkaster sitt eget emosjonelle guidesystem. Emosjonelt neglekt og undertrykte emosjoner har jeg gått nærmere inn i flere blogginlegg. Dersom du ønsker å lese mer kan du blant annet gå til innlegget om
Emosjonell svikt her:
Eller undertrykte følelser her:


Så hva kan du gjøre om du er i en slik situasjon akkurat nå? Slik jeg ser det har du to valg:
  1. Skap avstand. Med dette mener jeg at om du gjenkjenner situasjonen du befinner deg i som skadelig er det beste du kan gjøre å skape avstand mellom deg og personen. Du er den viktigste i ditt liv. Og på lik linje med den personen det er snakk om, er du ansvarlig for ditt eget liv.
  2. Fokuser all din energi mot deg og det du vil. Grunnen til dette er at du på nåværende tidspunkt bruker det meste av din energi på den aktuelle personen, og ikke på deg selv. Dersom du jobber med din egen situasjon og energi ved å gå mot det som føles bra, vil du på grunn av loven om tiltrekning enten bringe den aktuelle personen med deg når du inntar en høyere frekvens, eller dere vil ikke lenger kunne oppholde dere sammen lenger fordi deres energi ikke lenger er en energetisk match.


Om du ønsker å prate med meg så kan du bestille time hos meg her: www.hjertesamtaler.no/gratis-samtale . Første samtale med meg er gratis, slik at vi skal bli kjent, og du kan bestemme deg for om dette er for deg eller ikke.

Du kan også sende meg en e-mail på: kristine@hjertesamtaler.no

Kommentarer