Opplever du ASMR?

Likte du at noen gredde eller lekte med håret ditt når du var liten, eller kanskje fortsatt gjør? Eller var det kanskje en lærer som snakket på en måte som gjorde at du fikk en god og avslappende følelse? Eller kanskje hadde du noen venner som lekte med lekene dine på en spesifikk måte hvor du kunne sitte å observere de time etter time? Om dette gjelder deg er det stor sjanse for at du opplevde ASMR, som er en forkortelse for Autonomous Sensory Meridian Response. I dagens blogg vil jeg gå litt nærmere inn i dette begrepet.

Hva vet vi så langt om ASMR?

Vitenskapelige bevis for nøyaktig hva som skjer i kroppen når noen opplever
ASMR har det enda ikke vært noen konklusjon på. En stor grunn til dette er nok at det fortsatt er et relativt nytt fenomen som er under stadig forskning og testing. Det eneste forskere så langt kan si seg enige i er at det er påfallende hvor mange mennesker som, uavhengig av hverandre, snakker om dette fenomenet i detaljer som ligner på hverandre. ASMR blir i denne sammenheng sammenlignet med migrene, der det også er mye uforstått når det kommer til årsak og hva som egentlig skjer i hjernen under et migreneanfall. Men antall mennesker som uavhengig av hverandre forteller om opplevelser med migrene tilsier at det eksisterer.

Det vi i dag “vet” om asmr er at det er en ilende følelse som starter på toppen av hodet og følger ryggraden nedover og kan slå ut i armer og ben. Det er en følelse av gåsehud, men på en veldig behagelig måte som fører til en avslappet og søvnig følelse. Følelsen er beskrevet av flere som en “hjerneorgasme”. Mange bruker denne type videoer for  insomnia, meditasjon eller i stressende perioder for å slappe av. Forskning gjort på meditasjon har fastslått at det har en positiv endring på flere prosesser i kroppen, man kunne derfor trekke en slutning om at det samme kan gjelde for ASMR, men dette er det ikke enda noen forskningsbaserte resultater på, så vidt meg bekjent.

Kan alle oppleve ASMR?

Enkelte hevder at dette er noe alle kan oppleve, og at det kun handler om å finne den riktige triggeren som utløser symptomene, mens andre mener at dette er noe man enten har eller ikke har. Det er også speskulasjoner om ASMR kan linkes opp mot spiritualitet, på samme måte som meditasjon er linket mot spiritualitet. Det man derimot vet er at det er en rekke triggere som utløser denne følelsen, her er noen av de:
  • Hvisking.
  • Når noen prater rolig og lavt.
  • En spesiell lyd i stemmen, feks på grunn av en aksent eller heshet.
  • En spesiell lyd, som greing av hår, “tapping” av negler mot en overflate”.
  • Lyden av treklosser eller glass mot hverandre.
  • Lyder av vann.
  • Å se noen utføre en handling, for eksempel vasking av bli eller tenging/maling.

Personlig har jeg opplevd ASMR helt siden jeg var ganske liten, men det var ikke før et par år siden jeg kom over en youtube video ved en tilfeldighet og forstod at dette er et faktisk fenomen mange opplever. Min opplevelse av ASMR er at det er linket opp mot hvor sensitiv du er. Jo mer sensitiv du er til verden og kropslige forandringer, jo sterkere vil du oppleve ASMR. Dette blir selvsagt bare spekulasjoner fra min side, men det jeg virkelig vet er at disse videoene var til stor hjelp for meg når jeg befant meg i en periode der jeg ikke klarte å slappe av, samme hva jeg prøvde. Jeg klarte ikke meditere, enten det var i stillhet eller ved hjelp av en guidet meditasjon fordi jeg hadde en veldig uro i kroppen som alltid tok over. Det jeg derimot oppdaget når jeg så på ASMR var at jeg ikke trengte å fokusere på meg og uroen min, men hva personen på skjermen gjorde, og for meg på dette tisdpunktet gjorde det at jeg etterhvert klarte å se innover i meg selv også.

Dersom dette er et fenomen du kjenner igjen, eller har lyst til å finne ut mer av vil jeg anbefale noen av mine favoritter som lager denne type videoer på youtube:

  • RelaxingASMR
  • Gentlewhispering
  • TheWaterWhispers
  • WhispersRed


Kommentarer