Steg 1 til helhet: Møt dine behov!

De aller fleste av oss lider hver eneste dag. Vi lider oss gjennom jobb eller skole og vi lider oss gjennom fritiden. Ofte bruker vi også spirituelle begrep og tankemåter for å forbli i denne lidelsen. Vi sier til oss selv at det er nok en mening med dette. Jeg ble jeg født for en grunn, og nå skal jeg lide meg igjenom det jeg nå går igjennom fordi jeg skal lære noe. Dette er det vi kaller “spiritual-bypassing”.


Nei, det er aldri meningen at du skal lide! Det er meningen at du skal få nye opplevelser og
perspektiver ved å være gjennom kanskje smertefulle opplevelser eller hendelser. Men det er en stor forskjell på dette og det å lide. Når vi lider forblir vi i en ubehagelig, og kanskje til og med forferdelig situasjon over tid. Vi ligger og marinerer oss i elendigheten. Vi ser ingen ende på det, alt er svart. Og når vi er her vil også tanken på at du kan "tenke deg bedre", eller temaer som at du kan "skape din egen hverdag" oppleves bare som smertefullt og markedsføringspropaganda!


Så hva gjør man? Av ulike grunner befinner du deg akkurat nå på et punkt i livet der du ikke lenger vet hva du skal gjøre, hvem du er, eller hvordan du kan komme ut av det du akkurat nå er i. Jeg vet en ting eller to om akkurat denne tilstanden da jeg over veldig mange ganger har besøkt den!


Steg nummer 1: er å gi deg selv lov til å møte dine behov.


De aller fleste som er i denne situasjonen er det fordi de sjeldent eller aldri har møtt sine behov. Det å skulle møte sine behov er et tabu emne, og noe vi aller helst ikke skal snakke om. Og det synes jeg er veldig rart, for vi alle har behov. Har du noen gang vært tørst? Det er et grunnleggende fysiologisk behov, og hva gjør vi? Jo, vi drikker og så er vi ikke tørste lenger. Det er ikke sånn at du er tørst, og så går du å drikker litt vann, og videre klarer du ikke slutte å drikke vann fordi du først gav etter og nå drikker du flere liter om gangen? Nei, dekker du et av dine behov så har du ikke det behovet lenger. Og på samme måte så vil heller aldri et behov du har, som ikke er møtt, gå over. Er du først tørst så vil ikke den tørsten gå vekk før du drikker!


Et av de største behovene et menneske har, rett over de fysiologiske, er behovet for trygghet.
Emosjonell og fysisk trygghet. Sjansen er stor for at dersom du er match til å lese dette så er dette et av de store hullene i ditt liv. Når du vokste opp følte du deg kanskje sjeldent, eller aldri, emosjonelt eller fysisk tatt vare på. Akkurat det med emosjonell neglekt og emosjonell trygghet har jeg skrevet om før, så det skal jeg ikke gå noe nærmere inn på akkurat nå.


Det er et viktig poeng for meg at dersom du akkurat nå føler deg der at du ikke lenger er deg selv og du ikke vet hvor du skal gå, ta en kartlegging av deg og livet ditt. Vær ærlig med deg selv. Hvilke behov har du som ikke har blitt møtt? Synes du det er vanskelig å finne ut av det? Spør en venn eller noen andre om de kan hjelpe deg. Dette er skritt 1. Vi MÅ finne ut av hvor vi er, når du først vet hva du har gått glipp av så kan du gå videre til skritt nr. 2 hvor du møter disse behovene.


Ønsker du å være med i et fellesskap hvor du får hjelp og støtte så er www.hjertemedlem.no kanskje noe for deg.

Om du heller ønsker å kun prate med meg så kan du bestille time hos meg her: www.hjertesamtaler.no/gratis-samtale . Første samtale med meg er gratis, slik at vi skal bli kjent, og du kan bestemme deg for om dette er for deg eller ikke.


Du kan også sende meg en e-mail på: kristine@hjertesamtaler.no

Kommentarer