Skyggearbeid vs. positivitet

Som jeg har skrevet om så mange ganger før så opplever jeg ofte en frykt hos de jeg snakker med mot å gå inn i de vonde følelsene. Jeg opplever at den største grunnen til dette er at vi skal være så veldig positive. Og dersom jeg tar i det jeg virkelig sliter med, så er det det motsatte av positivitet.
Jeg hører også ofte folk skylde på, for det er det jeg føler de gjør, at likt tiltrekker likt. Og derfor må vi jobbe med å være positive. Positive tanker, positive ord og det positive gror osv.. Derfor vil jeg i dag snakke om forskjellen på skyggearbeid og positivitet, og jeg vil også snakke om hvorfor “likt tiltrekker likt” er en sannhet med noen modifikasjoner.


Det er ikke sånn at skyggearbeid, eller det å føle på de vonde følelsene, gjør at du vil tiltrekke deg negative ting. Det er videre ikke sånn at du kan glatte over de vonde delene av deg med å si “jeg velger å fokusere på det positive” og dermed forvente at du vil tiltrekke deg positive og bra ting. Når vi snakker om loven om tiltrekning, hvor utsagnet likt tiltrekker likt kommer fra, så er det ikke sånn at du kan lure deg til å føle deg bedre. Det er faktisk akkurat dette som gjør at du ikke føler deg noe bedre! Du overkjører de delene av deg som trenger din oppmerksomhet på daglig basis!


Når vi går ned i det vonde og starter den lange og tunge veien mot skyggearbeid er det ikke sånn at
dette betyr at vi setter oss ned og marinerer oss i all elendigheten. Det vi virkelig gjør er at vi dykker ned med den intensjonen at vi ønsker å ta vare på oss selv og gi det aspektet av oss den omsorg vi skulle fått for veldig lenge siden. Det er dette som gjør at din energi og vibrasjon øker, og som videre gjør at du føler deg bedre.


Positivitet har sin plass i alt dette, men for meg kommer dette mer inn i bildet når vi har gjort vår del av skyggearbeidet, og begynner å forstå at det ikke er noen sammenheng mellom dette og det at du er redd for å tiltrekke deg mer vonde ting, men at det heller er stikk motsatt!  


Det er her jeg synes spiritualitet og selv-hjelp blir veldig interessant og kan oppfattes som litt forvirrende. Noen vil få rådet av meg å jobbe med positivt fokus, mens andre vil jeg råde til å absolutt ikke jobbe med dette enda, alt ettersom hvor du er i prosessen og hvordan energi du har.


Ønsker du å være med i et fellesskap hvor du får hjelp og støtte så er www.hjertemedlem.no kanskje noe for deg.

Om du heller ønsker å kun prate med meg så kan du bestille time hos meg her: www.hjertesamtaler.no/gratis-samtale . Første samtale med meg er gratis, slik at vi skal bli kjent, og du kan bestemme deg for om dette er for deg eller ikke.


Du kan også sende meg en e-mail på: kristine@hjertesamtaler.no

Kommentarer