Å bli fri fra codependency

Dersom du har vokst opp i en familie der en eller begge av dine omsorgspersoner har narsissistiske tendenser, er alkoholikere eller har slitt med noe som gjør at de ikke har klart å møte deg på en god måte, er sjansen stor for at du har utviklet codependency. Enten du har opplevd å bli ignorert, avvist eller latterliggjort en gang .eller hver eneste dag, er dette svært alvorlig for et lite barn.


Se youtubevideoen som hører til denne bloggen her


Et barn er avhengig av å høre til i miljøet det er født inn i, og det gjelder liv eller død! Dette betyr i
praksis at barnet gjør alt det kan for å passe inn, og vil bruke all sin kraft på å finne unnskyldninger eller rettferdiggjøre  hvorfor foreldrene er som de er, og dessverre vil et barn oftest gi seg selv skyld da et barn ikke vil kunne se at foreldrene er mennesker med sine feil og mangler.


Det som da videre skjer når man vokser opp i et hjem der man ikke bli møtt på en god måte er at man ikke utvikler et sunt “jeg”. I en ultimat oppvekst skulle du ha blitt lært opp til at dine meninger, tanker og følelser betyr noe. At du er sint er bra og vist hvordan man kan håndtere vonde og ubehagelige følelser osv. Kontrasten er derfor stor når dette ikke blir lært. Når du kanskje til og med får kjeft, opplever utfrysning eller kanskje til og med fysisk straffet for visse følelser du hadde. Du vil da fort lære at visse følelser lønner seg ikke, og visse utbrudd må jeg slutte med. Det er meg det er noe galt med.


Når du videre vokser opp har du allerede lært fra du var veldig liten at dine følelser, tanker og meninger kan ikke stoles på. Du tør kanskje ikke ha meninger, eller du klarer ikke ta avgjørelser ,selv små avgjørelser som hva du skal finne på, uten å spørre andre hva de synes om dette først. Mange opplever et enormt indre kaos der man ikke lenger vet opp eller ned på hva man liker og ikke liker, og derifra virker livet enormt forvirrende fordi de ikke vet hva de skal gjøre med livet sitt. Mange av mine klienter har kommet så langt i denne prosessen at de opplever å ikke lenger kunne kjenne følelser fordi de er så godt begravet. Min opplevelse av dette er derimot ikke at følelsene er borte, men at du over så lang tid har gått med dette følelsesmessige kaoset at du ikke lenger klarer å kjenne igjen hvordan noe føles når det er bra, og når noe ikke er bra.


Det er nettopp her, mener jeg, nøkkelen til å bli bedre fra codependency ligger. Vi må gå helt tilbake til start. Helt tilbake til den jobben dine foreldre burde ha gjort, og du må nå gjøre denne jobben for deg selv som voksen. Dette arbeidet ser selvsagt litt ulikt ut i forhold til hvordan akkurat du har blitt rammet av dette. Derimot er det ofte mange likhetstrekk som går igjen, og det er dette med å jobbe med å sortere følelsene.


Hvordan har du det egentlig? Og da mener jeg ikke at du skal finne svar som sint, lei deg eller glad, da dette er merkelapper som er satt på følelsene. Jeg vil at du skal begynne å virkelig kjenne etter i kroppen hvordan den føles. Hvor føles det stramt, kaldt, varmt, prikkete, klumpete osv. Og videre koble disse innvendige sensasjonene til ulike minner, bevisste eller ubevisste.

Du har blitt programmert til å tro at det er noe galt med deg, når det i virkeligheten overhodet ikke er, eller har vært, noe galt med deg. Den eneste feilen er at du hadde foreldre som av ulike årsaker ikke var i stand til å møte deg på alle nivåer slik du hadde fortjent å bli møtt!


Ønsker du å være med i et fellesskap hvor du får hjelp og støtte så er www.hjertemedlem.no kanskje noe for deg.

Om du heller ønsker å kun prate med meg så kan du bestille time hos meg her: www.hjertesamtaler.no/gratis-samtale . Første samtale med meg er gratis, slik at vi skal bli kjent, og du kan bestemme deg for om dette er for deg eller ikke.



Du kan også sende meg en e-mail på: kristine@hjertesamtaler.no

Kommentarer