Håpløshet

Når man har det vanskelig er det ikke alltid så lett å se at noe eksisterer bortenfor håpløsheten. Mange av mine klienter opplever nettopp dette, og jeg har selv vært der utallige ganger. I dette innlegget skal jeg snakke om denne håpløsheten og hva man kan gjøre for å bearbeide følelsen av håpløshet. For det er nettopp det håpløshet er, det er en følelse. Nærmere bestemt en dekkfølelse, hva dette betyr skal jeg komme tilbake til om litt.

Denne teksten hører med til en youtubevideo, den kan du se ved å trykke her.

Når vi sliter med håpløshet oppleves dette som et endeløst hav av ingenting. Og alle grader av dette.
Vi kan føle at livet vi lever er meningsløst og ingenting vi gjør fører til at vi får det bedre. Alt er grått. Mange opplever også at man ikke kjenner noen følelser, eller ikke har noe forhold til hvem man er, uten noe følelsesliv, og rett og slett føler seg som et helt blankt menneske hvor det eneste som eksisterer er håpløsheten.

Jeg tror du som har det sånn akkurat nå ville vært overasket over hvor mange andre som har det som deg akkurat nå.

Årsakene til at man føler på denne håpløsheten kan selvsagt være mange, men det jeg opplever er at det ofte er noen fellestrekk hos de som har det akkurat sånn, og det er også mye man kan gjøre som for mange er veldig virkningsfullt, og noe av det skal jeg snakke om her i dag.

Som jeg nevnte litt lenger opp så er håpløshet en følelse, og en dekkfølelse. En dekkfølelse, logisk nok, er en følelse som dekker over en følelse som oppleves som så langt værre enn håpløsheten. Problemet er ofte i tillegg at følelsene som blir dekt over, eller fortrengt, er totalt ukjent for deg fra ditt perspektiv akkurat nå. Det er fordi kroppen vår er så fantastisk laget at når vi opplever et traume så vil kroppen din jobbe på spreng for å redde deg fra denne situasjonen, og dersom man ikke har noen bedre verktøy til å håndere det som skjer så fortrenger vi, og håpløsheten dekker da over alt dette. Dette gjelder spesielt for de som har opplevd vonde ting i forbindelse med utvikling av følelser som liten, som de gangene du fikk kjeft eller ble pålagt skam for å vise en sterk følelse, eller på annen måte følte deg straffet.

Den aller beste måten, i min mening, å møte denne følelsen av håpløshet på er å gjøre det motsatte av det kroppen din sier du skal gjøre, altså det motsatte av hva jeg vanligvis anbefaler. Du kan tenke på det på den måten at kroppen din nå er i alarmberedskap og er da laget for å redde deg fra alt som gjør vondt og alt som føles ubehagelig. På denne måten jobber kroppen og hodet ditt på spreng på dine vegne. Selv om dette er en fantastisk mestringsstrategi i visse tilfeller, så er problemet med dette at vi på et tidspunkt blir klare for å håndtere det vonde og vi lærer oss derfor nye mestringsstrategier som på sikt vil gjøre deg bedre. Dette gjelder ikke bare for håpløshet men for alle følelser.

Så hva kan du gjøre dersom du akkurat nå føler på håpløsheten? 
Det aller beste, som sagt, er å gjøre det motsatte av det impulsen i kroppen din sier på dette området, nemmlig  å møte følelsen av håpløshet. Selvsagt finnes det mange måter å gjøre dette på, jeg vil anbefale denne:

  1. Sitt eller ligg så du klarer å slappe av i kroppen
  2. Begynn å gå inn i en meditativtilstand på en måte som gir mening for deg. Er dette første gang for deg så kan du begynne med å puste rolig inn nesen og rolig ut munnen til du føler at du slapper godt av.
  3. Se om du kan få tak i den håpløse følelsen. Dette kan ta litt tid og øvelse da denne typen følelser har en tendens til å gjemme seg litt når vi går inn for å kjenne på de på denne måten.
  4. Når du har begynt å kjenne på håpløsheten vil jeg at du skal legge merke til hvor i kroppen denne følelsen ligger.
  5. Husk at det kan ta flere forsøk før man kommer så langt.
  6. Visualiser at du bader i denne følelsen, som om følelsen som feks begynte i magen plutselig omkranser hele deg. På denne måten begynner vi å møte følelsen med trygghet og oppmerksomhet.
  7. Dersom du har begynt med, eller er kjent med, indre barn arbeid/skyggearbeid, er det her et bra startpunkt for dette.
Tanken med denne øvelsen er at når vi møter følelsen på denne måten over tid, på lik linje med alle andre følelser, så vil den etterhvert bli mindre. Spesielt gjelder dette om du i tillegg bruker metoder for indre barn arbeid samtidig. Jo mindre den håpløse følelsen blir, jo lettere blir det å kjenne på de følelsene som ligger under.

Se tilhørende youtubevideo her


Ønsker du å være med i et fellesskap hvor du får hjelp og støtte så er www.hjertemedlem.no kanskje noe for deg.

Om du heller ønsker å kun prate med meg så kan du bestille time hos meg her: www.hjertesamtaler.no/gratis-samtale . Første samtale med meg er gratis, slik at vi skal bli kjent, og du kan bestemme deg for om dette er for deg eller ikke.


Du kan også sende meg en e-mail på: kristine@hjertesamtaler.no

Kommentarer