4 steg for å bli kvitt psykopaten

Jeg har tidligere snakket om hva en narsissist her og hvorfor du kan ha en tendens til å tiltrekke deg personer med disse trekkene i livet ditt. Derfor skal jeg i dag si noe om hva du kan gjøre dersom du har begynt å se at det er noe som skurrer i det forholdet du er i. Enten det er en partner, foreldre, en venn eller en sjef. Kanskje du har begynt å få en magefølelse på at det er noe her som ikke stemmer, eller at virkeligheten umulig kan være akkurat sånn denne personen fremstiller det som. Er det virkelig sånn at det alltid er du som tar feil eller er dum, idiotisk og bortskjemt, eller kan det hende at dette ikke er sannheten?

For å se video-versjonen av denne bloggen kan du trykke her!

Dersom du kjenner deg igjen i dette, eller du kjenner noen som er i et slikt forhold er det 4 ting jeg vil råde deg til å gjøre, eller til å anbefale at andre skal gjøre:


1. Sank så mye informasjon som mulig å jobb med å finne dine perspektiver. 
Lær så mye som mulig om emnene psykopat,  narsissisme og det er stor sjanse for at du faller innunder begrepet codependency,  så sank informasjon.  De aller fleste forstår når de begynner å lese om emnene at de virkelig kjenner seg igjen i dette, og det gjør at det med tid vil bli lettere ofr deg å løsrive deg! Jeg har også skrevet flere blogger om disse temaene. Psykopaten er så mektig over deg fordi du er foret opp på hans verdensbilde,  og manglende forståelse sammen med veldig mange andre prosesser i kroppen gjør at du plutselig ikke vet opp og ned. Kunnskap er makt!


2. Jobbe med dine behov og ditt jeg.  
Hvorfor har det seg sånn at du tiltrekker deg mennesker med disse egenskapene? Selv om du kanskje akkurat nå ikke vil innrømme det, så er det sånn at denne personen gir deg noe du har behov for. Ved å finne ut av dette og finne alternative metoder for å dekke disse behovene vil det være lettere for deg å bryte ut. Har du kanskje behov for trygghet fordi det var noe som manglet når du var liten? Eller kanskje er det det kaoset du lever i som er din normal? Kanskje fordi du vokste opp i et lignende kaos og nå ikke mestrer å leve under noen andre forhold?

3.  Prat med noen du stoler på.  
Dette kan være familie, venner eller fagpersoner.  Om du ikke føler du kan snakke med disse vil jeg anbefale deg krisesenteret eller fastlegen din.  Jeg vet mange tenker at dette ikke er god nok grunn til å gå til legen.  Men dersom du har en god lege så lover jeg deg at dette ikke er første gang de har hørt om dette og nok har kunnskap om hva du kan gjøre og hvor hjelpen er. 

4. Minimere eller bryt kontakt.  
Dette er kanskje det viktigste punktet! Jo mindre kontakt du har med denne personen,  jo mer vil du skape rom for å finne ut av hva du mener og tenker  og føler,  og det gjør alt så mye lettere for veien din videre.  

Det er alltid en grunn til at du synes det er vanskelig å bryte ut.  Og den grunnen er aldri at det er noe galt med deg eller at du er dum.  Du er et offer for din programmering, enten dette skjedde i din barndom eller senere i livet  Den gode nyheten er at dette er det mulig å gjøre noe med!  Men det krever at du er villig til å ta til deg informasjon for å rokke litt på den måten du har blitt lært opp til å se verden.

For å se video-versjonen av denne bloggen kan du trykke her!



Ønsker du å være med i et fellesskap hvor du får hjelp og støtte så er www.hjertemedlem.no kanskje noe for deg.

Om du heller ønsker å kun prate med meg så kan du bestille time hos meg her: www.hjertesamtaler.no/gratis-samtale . Første samtale med meg er gratis, slik at vi skal bli kjent, og du kan bestemme deg for om dette er for deg eller ikke.


Du kan også sende meg en e-mail på: kristine@hjertesamtaler.no

Kommentarer