4 viktige steg når man mistenker at noen har narsissistiske tendenser

Dersom du har vært i denne situasjonen, så vet jeg at du forstår hva jeg mener. Du merker mer og mer at det er noe som ikke stemmer med personen, enten det er en av foreldrene dine, partner, venn eller andre. Over tid har du kanskje hørt det fra folk rundt deg at du ikke må stole på dette mennesket. Kanskje har de til og med fortalt deg sine meninger om de narsissistiske tendensene, at personen manipulerer deg og kanskje til og med har hjernevasket deg. Dersom du akkurat nå står der at du ikke vet hva du skal tro, så har jeg noen råd jeg vil du skal se nærmere på.

Se videoen her

1. Når man er i denne situasjonen kan det hende at du synes ord som narsissist og psykopat høres voldsomme ut. Derfor vil jeg at du ikke skal tenke så mye på dette. Dette er diagnoser som kun en spesialist har rett til å sette på et annet menneske. Derfor vil jeg ikke at du skal tenke så mye på akkurat dette, legg heller fokuset på deg og hva du kan gjøre for å hjelpe deg ut av situasjonen på best mulig måte.

2. Selv om det høres ut som en motsigelse til punkt nr.1 så vil jeg at du skal begynne å lese om emner som psykopat og narsissist. Men denne gangen ikke fordi du skal plassere personen i en bås, men fordi du selv skal skaffe deg mest mulig informasjon. Grunnen til dette er at man har lett for å føle seg forvirra og ikke helt vite hvor man skal fokusere. Jo mer du vet om emnet, jo mer vil du klare å skille deres "fantasi-verden" fra det du oppfatter som den virkelige verden.

3. Noter alt du kommer på som skurrer. Alt fra hva personen har sagt til deg til hendelser som har skjedd. Grunnen til dette er ikke at du igjen skal ha fokus på å ta denne personen på noen måte akkurat nå, men når vi har ting skriftlig, og gjerne leser det høyt for oss selv, så har vi lettere for å virkelig lytte til hva som skjer. Hendelser som du kanskje alltid har forklart bort blir ofte tydeligere når man ser det skriftlig.

4. Vit at det er helt normalt at du har vanskelig for å tro på de rundt deg som forteller deg at dette menneske ikke er bra for deg. Det betyr ikke at du er dum eller treg, det betyr bare at du er nødt til å virkelig forstå det selv før du klarer å gjøre handling. Dette er helt naturlig. Derfor vil jeg at du skal ha fokus på å samle så mye informasjon som mulig for deg selv.

Du gjør dette for at du, og eventuelt barn eller andre rundt deg, skal få det bedre. Dersom du i dag føler det er noe galt, så er sansynligheten stor for at det er noe sannhet i dette. Derfor bør du søke informasjon og notere alt du kommer over for å få den forståelsen rundt dette du behøver så du kan skaffe deg den hjelpen du har behov for.


Se videoen her



Ønsker du å være med i et fellesskap hvor du får hjelp og støtte så er www.hjertemedlem.no kanskje noe for deg.

Om du heller ønsker å kun prate med meg så kan du bestille time hos meg her: www.hjertesamtaler.no/gratis-samtale . Første samtale med meg er gratis, slik at vi skal bli kjent, og du kan bestemme deg for om dette er for deg eller ikke.


Du kan også sende meg en e-mail på: kristine@hjertesamtaler.no

Kommentarer