Hvorfor positivitet aldri bør være et mål i seg selv

For mange, og jeg opplever kanskje dette spesielt er gjeldende i spirituelle miljøer, er positivitet nøkkelen og det man klynger seg til. Vi skal være så hele og herlige, alt vi trenger er å være positive og fortelle alle rundt oss hvor nydelige, lykkelige og positive livet vårt er. Men når går positiviteten fra å være noe nærende og bra til å ødelegge for deg?
Selvfølgelig er positivitet bra for mye, feks når vi skal manifestere noe så er det å kunne finne og
 bruke de gode og høye følelsene ekstremt viktig. Jeg sier altså ikke at positivitet er skadelig i seg selv, men jeg snakker om de gangene i livet der det er skadelig.

Kort forklart er det sånn at jo mer sann du er mot dine egne følelser, jo bedre vil du ha det. Dette betyr at dersom du ikke har det noe bra, men år etter år later du som ingenting og fortsetter i den samme valsen så vil du til slutt brenne ut. Har du det derimot ikke noe bra og velger i stedet å møte det vonde, og være i det vonde, så vil du fortere få det bedre. 

Med andre ord, bruk aldri en såkalt positiv holdning for å dekke over vonde følelser. Har man det ikke bra, så har man det ikke bra.

Ofte når jeg sier dette er mange redd for at dette betyr at de vil "grave seg ned" i det vonde, og da vil de hvertfall ikke få det noe bra. Jeg forstår tanken, og jeg har tenkt den selv, men det er ikke sånn følelser fungerer.
 Se for deg et barn som går igjennom følelser. Barnet, før samfunnet slipper til, er ikke redd for å gråte dersom det er gråt som føles. Og etter gråten kommer et smil, for da er den vonde følelsen over og gjennomgått, og de går videre. 

Positivitet bør aldri være et mål i seg selv. Det er ikke sånn at det å være positiv er noe bedre eller flottere enn noen annen følelse. Det som burde være målet er å være i akkurat den følelsen du har når du har den. Selvsagt føles det mye bedre å oppleve følelser i den positive enden av skalaen, og selvsagt føles det grusomt å ikke ha det bra. Men dersom vi bruker hele livet på å jakte alt det vi anser som bra, vil vi til slutt ende opp utslitte og utbrente. 

Dersom du leser dette er sannsynligheten stor for at det er nettopp den veien du har tatt, og at du i dag ikke har det så bra. 

Jakt heller det uperfekte enn det perfekte, og det sanne i stedet for positiviteten.

For å se ukens video om dette emnet kan du trykke her! 



Om du ønsker å prate med meg så kan du bestille time hos meg her: www.hjertesamtaler.no/gratis-samtale . Første samtale med meg er gratis, slik at vi skal bli kjent, og du kan bestemme deg for om dette er for deg eller ikke.


Du kan også sende meg en e-mail på: kristine@hjertesamtaler.no

Kommentarer