Manipulering - Hvorfor manipulerer du egentlig?

Når vi snakker om manipulering snakker vi ofte om hva andre gjør mot deg. Kanskje at du har noen i livet ditt som har en egen evne til å manipulere deg til å gjøre ting du ikke har lyst til. Jeg vil heller at vi snur litt på begrepet og ser på oss selv. Hvorfor manipulerer jeg, og hvordan. Og du tenker kanskje at manipulering er ikke noe du driver med, men jeg vil påstå at de aller fleste av oss tyr til dette virkemidlet, og det er det jeg skal snakke mer om i dette innlegget.

Se video om å møte behov og manipulering her

Veldig mange av oss har under oppveksten ikke fått den oppfølgingen og veiledningen vi trenger
slik at vi har utviklet et sunt "jeg". Dette kan ha ført til at du som voksen har vansker med å være helt deg selv, og kanskje vet du heller ikke hva det å være seg selv betyr for deg. Kanskje har du vansker med følelsene dine. Enten du opplever et voldsomt og kaotisk følelsesliv, eller til helt motsatt ende av skalaen opplever at du ikke har noen følelser og ikke klarer å finne de. Eller du befinner deg et sted på denne skalaen. 

Videre er det vanlig at vi sliter med å si DETTE VIL JEG, eller, NEI. Dette handler mye om manglende grensesetting, noe jeg har skrevet mer om her

Det som skjer når vi er i et forhold med andre mennesker, enten det er et romantisk eller et vennskaplig forhold, og vi på samme tid har vansker med å uttale hva vi ønsker og hva vi har behov for, er at vi begynner å manipulere motparten for å få en respons vi har behov for, men som vi ikke tørr å spørre om. Jeg skal forklare hva jeg mener med å vise deg et eksempel:

Du er en person som har enormt behov for fysisk nærhet. Kanskje du som barn ikke opplevde å få
oppfylt dette behovet, slik at du kanskje bevisst eller ubevisst søker etter å få dette behovet dekt. I dag er du i et forhold og opplever at du plutselig kan reagere kraftig, kanskje du gråter og gjør alt du kan for at partneren din skal vise omsorg og omtanke for deg. Egentlig er dette alt du ønsker. At partneren din skal holde rundt deg, gi deg kjærlighet og fysisk vise at han eller hun bryr seg om deg. Men på grunn av din historie er du ute av stand til å be om dette, noe som ville vært lettere for både deg og din partner at du gjorde.

Legg også merke til at det nok ofte er delvis ubevisst for deg at det er denne type manipulering du gjør. Derfor vil jeg at du skal bli ekstra bevisst på hvordan du forholde deg til menneskene rundt deg. Havner du ofte oppi store krangler med din partner uten at du helt vet hva som skjedde i etterkant? Eller kanskje det ofte slår motsatt ut ved at du lager en krangel fordi du vil noen skal forstå deg, men så er det det motsatte som skjer og utfallet blir vondere enn det var i utgangspunktet?


Ønsker du å være med i et fellesskap hvor du får hjelp og støtte så er www.hjertemedlem.no kanskje noe for deg.

Om du heller ønsker å kun prate med meg så kan du bestille time hos meg her: www.hjertesamtaler.no/gratis-samtale . Første samtale med meg er gratis, slik at vi skal bli kjent, og du kan bestemme deg for om dette er for deg eller ikke.


Du kan også sende meg en e-mail på: kristine@hjertesamtaler.no


Kommentarer