Har du problemer med å kjenne følelsene dine? - Undertrykte følelser

Dersom du er en av mange som i dag ikke lenger har noe kontakt med ditt eget følelsessystem så har jeg i dag lyst til å gi deg noen tips til hva du kan gjøre med dette.

For det første er det viktig at du vet at dette er et relativt vanlig, og logisk problem sett i lys av det forhold som mange har til følelser i dag. Sansynligheten er stor for at når du vokste opp så var en eller flere følelser ikke lov. Og du tenker kanskje da at dette ikke stemmer for deg, for det var ingen rundt deg som noen gang sa "slutt å føl!" Eller som sa "slutt å vær sint for alltid". Når vi er barn lærer vi ikke bare av hva våre foreldre, eller andre rundt oss, forteller oss verbalt, vi lærer av deres handlinger. Nettopp derfor er det ofte sånn at vi ikke en gang vet at det vi opplevde var feil og skadet oss, rett og slett fordi vi er opplært til å lete på feil sted! 

"Gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør"

De situasjonene jeg vil du skal ta en nærmere titt på er de mer subtile situasjonene. Kanskje du en gang kom hjem fra skolen med en tegning eller en historie som du gledet deg til å dele med mor og
far, men de overså deg eller gjorde noe som ga deg forståelsen av at dette ikke var viktig for de. Kanskje når du var sint eller gråt så sa de at du ikke hadde noe å gråte for? Det finnes hundre fler eksempler på hva som kan ha gjort at du i dag opplever dette hullet i følelsene dine, 

Så hva kan du gjøre i dag dersom du opplever at dette er deg? Du lever livet ditt i nummenhet. Du klarer ikke lenger føle glede, selv når du ler så ler du av gammel vane, men du føler ingenting. 

1. Følelsene dine er ikke borte, men fordi du over så lang tid har lært deg å overse og undertrykke de så har du mistet koblingen til de. Når du i dag føler feks glede så har du mistet koblingen til kroppen din slik at du ikke kjenner igjen at det er glede du kjenner.

2. Bli kjent med kroppen din på nytt. Og jeg vet dette kan høres rart eller ut som bare tull når du er der du er nå, men jeg vet gjennom å ha jobbet med mange som har det akkurat sånn at dette funker! Når jegsier bli kjent med kroppen din på nytt så vet jeg også at for deg er dette gresk. Det jeg vil du skal gjøre er å begynne å meditere, gå turer og andre aktiviteter som gjør at du må være tilstede i kroppen din. Alle vil ha ulike utgangspunkt og derfor vil noen som ikke har noen kontakt med seg selv lenger ha nytte av å gå turer eller bruke kroppen for å få en følelse av kroppsbeherskelse igjen, mens andre som har en viss tilstedeværelse vil kunne gå dypere til verks å jobbe med å være i kroppen.

3. Søk og samle på følelser. Alt ettersom hvilke av dine følelser som er numne, eller som du ønsker å vekke til live igjen, så vil jeg at du skal se filmer/tv som du vet får frem disse følelsene. Er det tristhet som er det vanskeligste for deg så vil jeg at du skal se den tristeste filmen du kan tenke deg, eller som du kan spore opp. Poenget med dette er at du skal trigge følelsen, og uansett om du virkelig kan føle deg trist i de periodene av filmen som du vet er trist, så vil jeg at du skal pause filmen og følge med i kroppen din. Merker du noe? Er det noe sted i kroppen din som noe skjer? Dette kan feks være en svak følelse i magen, brystet eller halsen. Er det en klump? banking? kribling? varmt/kaldt? Uansett hvor lite eller mye som skjer så vil jeg at du skal legge merke til det og kjenne på det.

4. Ark med følelser. Dersom du er der at følelser generelt er vanskelig for deg så vil jeg anbefale deg å google "følelser liste" når du da går til bildesøk så vil du få opp bilder der ulike følelser er listet opp. Jeg vil du skal ha dette arket med deg, og når noe skjer, enten du ser en film eller det er noe annet som skjer rundt deg, så vil jeg at du skal ta frem dette arket og se om noen av disse kan matche med det som skjer i kroppen din. På denne måten øker du bevisstheten rundt kroppen og bruker hodet til å sette to og to sammen.

Alle nye tekster jeg legger ut henger sammen med en youtube video, se videoen som hører til denne teksten nederst.


Ønsker du å være med i et fellesskap hvor du får hjelp og støtte så er www.hjertemedlem.no kanskje noe for deg.

Om du heller ønsker å kun prate med meg så kan du bestille time hos meg her: www.hjertesamtaler.no/gratis-samtale . Første samtale med meg er gratis, slik at vi skal bli kjent, og du kan bestemme deg for om dette er for deg eller ikke.


Du kan også sende meg en e-mail på: kristine@hjertesamtaler.no


Kommentarer