Å ta ansvar for egne følelser - å bli trigget

La oss snakke litt om følelser, og hvordan vi forholder oss til de. Nærmere bestemt hvordan du kan ta ansvar for dine egne følelser, og hvordan du kan bruke disse som en drivkraft til å få det bedre.

Når vi har det vanskelig er det helt naturlig at vi på et tidspunkt begynner å fordele skyld. Enten det er dine foreldre eller andre helt konkrete personer som du mener fortjener skyld for hvordan du
 har
det som du har det i dag. Før jeg går videre på dette med eget ansvar, så er det viktig å påpeke at dette er en viktig del av prosessen din. Dette betyr at dersom du akkurat nå er der i prosessen at du ikke klarer å se bortenfor plasseringen av skyld så vil jeg ikke at du skal forhaste deg til neste del av prosessen. Det kommer når du har jobbet deg igjennom der du er nå. Alt til sin tid! 

Det jeg derimot skal snakke om i dag er dette med å ta ansvar for hvordan du føler deg, og hvordan du svarer til ytre hendelser. La oss si at du i dag opplevde noe som gjorde deg skikkelig sint. Det kan ha vært noe veldig tydelig som at noen sa noe direkte til deg som ikke var mulig å tolke på noen annen måte, eller det kan ha vært noe mer subtilt som trigget deg. Kanskje en høy stemme eller en spesiell lukt. Du reagerte med sinne, kanskje til og med spontant sinne som jeg snakker om i teksten om reaktivitet.

Når vi opplever noe som gjør at følelsene rykker i oss er det lett for at vi reagerer med å bli sint på
personen som trigget deg i utgangspunktet. Det jeg vil du skal være bevisst på neste gang dette skjer deg er at det er en grunn til at dette skjedde i utgangspunktet. Smerte, Pain på engelsk, kan brukes som en huskeregel. Pain- Pay attention inside now. Altså, når du opplever noe som oppleves som smertefullt er det din kropp sitt varselsignal til deg om at nå er det på tide å ta en titt innover å se hva som egentlig skjer. Å bli trigget av noe eller noen er en unik mulighet til å ta tak i de undertrykte følelsene og en tur innom ditt indre barn for å knyte opp noen av de vonde opplevelsene.

Riktignok er det sånn at dersom du ikke har har tenkt på denne måten, eller jobbet med deg selv på denne måten, før så vil det være vanskelig å hoppe rett inn i rollen som din egen veileder. Dette er viktig å påpeke fordi det betyr langt i fra at du ikke får det til eller at du har feilet dersom du synes dette er vanskelig. Når vi er i øyeblikket stiger pulsen og følelsestrykket og all logikk er somregel borte. Derfor vil jeg at du heller skal tenke igjennom dette i etterkant. Når du har roet deg og har fått litt perspektiv på hendelsen.

Spør deg selv:
Hva skjedde egentlig her nå?
Hva følte jeg?
Kan jeg huske den første gangen jeg følte dette?

På denne måten tar du ansvar for deg selv og din utvikling, samtidig som du etter å ha jobbet med dette en stund vil unngå å bli trigget av de samme opplevelsene igjen.

Har du behov for hjelp i denne prosessen? Ta gjerne kontakt med meg via Hjertesamtaler.no så blir vi enige!

Se videoen her: 



Kommentarer