Hvorfor optimisme ødelegger livet ditt - "vær positiv da! "

La oss snakke litt om optimisme, selvhjelp og positivitet, og hvordan det ødelegger deg!

Dette kan kanskje høres veldig mørkt og negativt ut, men jeg mener det virkelig, så la meg forklare. Vi har blitt opplært til at vi skal ha det så bra og være så lykkelige at vi har forlatt oss selv. Derfor er det nå et så stort gap mellom hvordan du mener du burde ha det, og hvordan du egentlig har det at du ikke lenger klarer å fungere.

Vi kan bruke optimisme enten til å vårt eget beste, eller til å skade oss, og det er det sistnevnte jeg skal snakke om her i dag. Veldig veldig mange av mine kunder kommer til meg og sier at de har det vanskelig. De sliter kanskje med vanskelige tanker, livssituasjoner eller tunge følelser mens de avslutter med å si: "..men jeg prøver å være positiv da, og ikke la det tunge veie meg ned". Ta et minutt til å virkelig kjenne hva det utsagnet gjør med deg. Hvor selv-ødleggende og vondt det gjør å høre det, og la oss se litt nærmere på hvor dette utsagnet egentlig kommer fra!

Når vi har det vanskelig, noe vi alle opplever innimellom, er det alltid en grunn til dette. Som regel har denne grunnen noe med å gjøre at vi over lang tid har neglisjert oss selv. Kanskje er du til og med oppdratt til å ikke stole på dine egene følelser. Som voksen vises dette som at du gang på gang gjør det motsatte av hva du har behov for eller har lyst til. Du vil ikke på fest, men du drar alikevel. Du føler deg uvell eller dårlig av visse typer mat, men du spiser det alikevel. Du vil ikke ha den jobben du har, men du fortsetter der alikevel. For hver lille beslutning du tar som er det motsatte av hva du egentlig vil havner du lenger og lenger vekk fra deg selv. Og til slutt går det kanskje så langt at du ikke lenger klarer å fungere.


Dette er akkurat det som skjer i kroppen din hver gang du har det vondt å sier til deg selv at du har jo så mye å være takknemmelig for. For det er ikke poenget. Grunnen til at du tenker sånn er fordi noen på et eller annet tidspunkt har fortalt deg at du ikke har lovt til å ha det vanskelig fordi du har så mye å være takknemmelig for. Lærdommer om at du er et godt menneske hvis du legger mer verdi i fasaden ut av enn hvordan du egentlig har det. Som om det på noen måte skulle utelukke alt vondt å ha matrielle ting rundt seg.

Derfor sliter du i dag med å være tilstede i det vonde fordi du får skyldfølelse og føler deg enda værre enn du gjorde i utgangspunktet.

Det er ikke de vonde følelsene som gjør at du har det vanskelig, det er hva du føler ovenfor de vonde følelsene som ødelegger deg! 

Det aller beste du kan gjøre når du har det vanskelig er å legge fra deg tanken om at du ikke burde hatt det sånn, eller at du burde blitt bedre nå. Selv om det ikke føles sånn akkurat nå, så er det akkurat det å dykke ned i det vonde som vil gjøre at du vil kunne gi slipp på det!

Se videoversjonen nederst.


Ønsker du å være med i et fellesskap hvor du får hjelp og støtte så er www.hjertemedlem.no kanskje noe for deg.

Om du heller ønsker å kun prate med meg så kan du bestille time hos meg her: www.hjertesamtaler.no/gratis-samtale . Første samtale med meg er gratis, slik at vi skal bli kjent, og du kan bestemme deg for om dette er for deg eller ikke.


Du kan også sende meg en e-mail på: kristine@hjertesamtaler.no



Kommentarer