Perfeksjonisme - leve opp til forventninger

Jeg fikk spørsmål i Facebookgruppen om dette med perfeksjonisme, og hvorfor man kan være så tålmodig og god mot andre, mens man er så streng mot seg selv. Dette skal jeg gå nærmere innpå i dette innlegget. 

Vi har vokst opp i det man kan kalle "følelsenes mørkealder". Dette betyr at vi har vokst opp i en tid der
man ikke har anerkjent viktigheten av følelser. Dette er selvsagt en generalisering, men for veldig mange har dette vært virkeligheten. Sammen med dette så hører det med at kjærlighet ikke har vært ubetinget. Det finnes selvsagt mange grader av dette. Alt i fra at foreldrene dine sa høyt at du må være best hvis ikke hører du ikke hjemme hos oss, til en mer subtil form der du kanskje kun opplevde virkelig ros eller nærhet når du gjorde det bra mens det var mer stillhet når du ikke gjorde det bra. 

Når vi har levd lenge nok på denne måten, altså ved at alt vi jobber for er å gjøre mor og far glade i oss blir det til slutt ikke lenger en bevisst handling, men en del av deg. Perfeksjonisme. En underliggende tanke om at du må være bra nok for å bli godtatt og anerkjent.

I situasjoner som dette er det lett for at vi lager oss leveregler som: Hvis jeg er perfekt er jeg et godt
menneske, og når jeg er et godt menneske blir mor eller far glade. På denne måten vokser det frem et verdensbilde der du må være "bra nok". For som jeg har skrevet om før så er det vanskelig for et barn å skille mellom å "gjøre noe bra" og det å "være bra". De aller fleste av våre indre demoner handler jo om nettopp dette.



Videre er det sånn at en av de sterkeste drifkraftene vi mennesker har handler om å høre til og bli sett. Når vi tidlig lærer at den eneste måten jeg blir sett på er å være bra, så kan dette manifestere seg som perfeksjonisme. 

Og det er jo umulig å være "perfekt" eller å kun leve etter andres mål og standard uten å være streng mot seg selv og ofre seg i prosessen.

Se mer om dette i videon nederst.

Ønsker du å være med i et fellesskap hvor du får hjelp og støtte så er www.hjertemedlem.no kanskje noe for deg.

Om du heller ønsker å kun prate med meg så kan du bestille time hos meg her: www.hjertesamtaler.no/gratis-samtale . Første samtale med meg er gratis, slik at vi skal bli kjent, og du kan bestemme deg for om dette er for deg eller ikke.



Du kan også sende meg en e-mail på: kristine@hjertesamtaler.no









Kommentarer