Er det vanskelig å sette grenser?

Å sette grenser handler ikke om hva andre gjør mot deg, men hvor godt du kjenner deg selv.

Når vi vokser opp uten å bli lært opp til hvem "jeg" er, alså uten et sunt ego, kan det ofte være vanskelig for oss å sette grenser. Mange føler det som om det ikke er noen grense mellom de og andre, som om de kun er en forlengelse av andres energi. Dette vises både ved at man har vansker med å si nei og vansker med å sette grenser for seg selv. Så hvordan går man frem når man skal begynne å sortere opp i hvor jeg begynner og hvor jeg slutter?

Jeg tror grenser ikke nødvendigvis kun handler om hva jeg aksepterer og ikke i form av hva andre gjør mot meg. Jeg tror en vel så viktig del av dette handler om hva jeg liker og hva jeg ikke liker. Helt ned til små ting som at jeg liker brunost og ikke kaviar. 

Når et barn vokser opp er det viktig å ta del i de helt elementære og kanskje uviktige beslutningene,  nettopp for å få en følelse av en selv. Alt fra hva man vil ha på brødskiva til hvilken vei man vil gå til
barnehagen. Riktignok mener jeg ikke at barnet skal stå ansvar for å bestemme helt selv, men ved å få to valg, vil du gå vei 1 eller vei 2 i dag, så får barnet erfaring og følelsen av å ha tatt avgjørelsen og følelsen av å følge følelsen av hvor/hva vil jeg i dag. På samme måte mener jeg man ikke skal overse viktigheten av å aldri ha få tatt del i hverdagslige, eller større, avgjørelser som barn. Dersom du aldri fikk valg om noe og bare måtte "finne deg i" alt er det ikke så rart om du som voksen har vansker for å sette grenser eller ta avgjørelser. 

Dersom du er det akkurat nå at du synes det er vanskelig å sette grenser og ta avgjørelser vil jeg at du skal prøve følgende øvelse:
Begynn i det små og start med å følge hva du har lyst til. Som sagt er det lurt å starte med å finne ut av hva du liker best og ikke. Når du ikke vet dette er det enda mer vanskelig å sette grenser for andre.
Finn ut:
Hva liker jeg og hva liker jeg ikke og holde deg til det. Jeg liker for eksempel å gå tur, men nei, jeg liker ikke å gå tur med andre. Eller, Vil jeg ha kaffe eller te til frokosten i dag?

Det høres kanskje litt dumt og meningsløst ut. Men faktum er at du har vansker med å kjenne etter de
selv mest grunnleggende følelsene og valgene man tar, og da mener jeg det er der man må starte. Og når dette blir lettere kan du begynne å sette grenser for andre.

Jeg tror dette er viktig som høysensitiv fordi vi ofte både er veldig opptatt av hva andre syns, men kanskje mer at vi observerer og legger merke til små detaljer i motpartens reaksjon som gjør at mottakerens respons er veldig tydelig for oss.

Se videoen som hører til dette innlegget nederst


Ønsker du å være med i et fellesskap hvor du får hjelp og støtte så er www.hjertemedlem.no kanskje noe for deg.

Om du heller ønsker å kun prate med meg så kan du bestille time hos meg her: www.hjertesamtaler.no/gratis-samtale . Første samtale med meg er gratis, slik at vi skal bli kjent, og du kan bestemme deg for om dette er for deg eller ikke.

Du kan også sende meg en e-mail på: kristine@hjertesamtaler.no



Kommentarer