Føler du deg ofte ensom, alene og forlatt?

La oss snakke litt om det å føle seg ensom og forlatt. Etter å ha jobbet med en del mennesker etterhvert ser jeg at noe som går igjen er følelsen av å være ensom. Enten hele tiden eller innimellom. 'er det ikke merkelig at vi alle egentlig er ensomme samtidig som ingen av oss vil innrømme at det er et behov vi har som ikke har blitt møtt?

Det jeg skal snakke om i dag er til deg som føler at følelsen av å bli forlatt har fulgt deg hele livet.
Kanskje er det også sånn at denne følelsen av ensomhet lett blir trigget dersom andre avlyser noe med deg, de rundt deg finner på ting som du ikke var med på eller det å tilbringe tid for deg selv.

Som vanlig tenker jeg at vi må tilbake til barndommen. Vi må nøste opp i minnene og finne ut av hvor dette kommer fra. Jeg er av den tro at ingenting bare oppstår. Alt har en årsak, og når vi finner ut av denne årsaken er det veldig mye lettere å gjøre noe med det!

Det første jeg vil du skal tenke over dersom du er usikker på om denne følelsen kan ha rot i din barndom, er hvor "lite" som skal til i voksenperspektiv for at et barn skal føle seg oversett. Når vi vokser opp er det å bli sett og hørt ekstremt viktig for utviklingen vår, sammen med en følelse av tilhørighet og trygghet. Var det kanskje en gang de rundt deg var opptatt med noe annet enn deg når du skulle vise de noe? Selvsagt gjorde de ikke det med vilje, det var bare sånn at akkurat når du kom inn i rommet var de opptatt med noe. Hendelser som dette kan feste seg som en følelse av å ikke bli sett og en følelse av å være etterlatt til seg selv.

Så hva kan man gjøre for å jobbe med denne følelsen?

Det første rådet jeg vil gi er ikke bare en klisjé, selv om det høres sånn ut! Den beste måten å bryte mønsteret av å føle seg forlatt på er å stoppe å forlate deg selv!

1. Slutt å ignorer følelsene dine. Hver eneste gang du får en følelse og du tenker at den er feil eller du undertrykker den forlater du deg selv!
2. Ta deg selv på alvor! Du har et sett med helt spesielle talenter. Finn det du er god på og gjør det!

For å høre mer kan du se videoen som hører til denne teksten nederst.

Ønsker du å være med i et fellesskap hvor du ikke er alene med alt som er vanskelig, så er www.hjertemedlem.no kanskje noe for deg.

Om du heller ønsker å kun prate med meg så kan du bestille time hos meg her: www.hjertesamtaler.no/gratis-samtale . Første samtale med meg er gratis, slik at vi skal bli kjent, og du kan bestemme deg for om dette er for deg eller ikke.


Du kan også sende meg en e-mail på: kristine@hjertesamtaler.no



Kommentarer