Indre barn arbeid: Nysgjerrighet

Noe av det viktigste virkemiddelet for meg til å bearbeide egne tanker og traumer er Indre barn arbeid. Jeg tenker ofte, og gjør mye research, på alt som handler om følelsene våre, og hvordan vi kan bearbeide og forholde oss til oss selv på best mulig måte. Som du kanskje har erfart er ikke dette så lett når det stormer som verst, eller når vi kanskje aldri har lært hvordan vi egentlig burde jobbe og forholde oss til følelsene.

Veldig mange av oss vet jo at følelser som aldri blir bearbeidet forsvinner aldri, men de lagrer seg i kroppen og fører til emosjonelle eksplosjoner, eller vondter her og der. På samme tid vet de færreste av oss hvordan vi egentlig kan forhindre dette. For det ble vi aldri lært! Verken på skolen eller i hjemmet. Egentlig burde vi hatt et fag i skolen som het Følelser! 

Det aller beste verktøyet jeg har kommet over er Indre barn arbeid, eller skyggearbeid.
Det morsomme er, synes jeg, at dette er veldig langt i fra noe nytt! Den man regner som "opphavet" er Psykiater Carl Jung (1875-1961), og han snakket om det ubevisste sinnet, skyggene våre, og hvordan man kan lete i skyggene for å finne deler av oss selv som ikke er blitt behandlet og derfor skaper problemer for oss.

På mange måter handler spirituell og selv- utvikling om nysgjerrighet. Når vi er nysgjerrige på hvorfor vi føler som vil føler, og hvorfor vi tenker og agerer som vi gjør så er vi automatisk på utkikk etter årsaker. På samme tid er vi også automatisk tilstede i følelsene i stedet for å distrahere oss og løpe vekk fra det som er vondt.

Uansett om indre barn arbeid er noe helt nytt for deg eller du har jobbet med dette en stund så vil jeg gi deg et tips som kan få fart på utviklingen din: Nysgjerrighet. Se om du hver eneste gang det dukker opp en følelse, fysisk eller psykisk, kan oppdage den med nysgjerrighet!
Hva er denne følelsen?
Hvor i kroppen sitter den?
Hva kommer den av?
Hva skjer hvis jeg prøver å sitte litt med den?
Hvordan forandrer den seg og flytter på seg?

For mer informasjon kan du se videoen nederst.


Ønsker du å være med i et fellesskap hvor du får hjelp og støtte med angst, så er www.hjertemedlem.no kanskje noe for deg.

Om du heller ønsker å kun prate med meg så kan du bestille time hos meg her: www.hjertesamtaler.no/gratis-samtale . Første samtale med meg er gratis, slik at vi skal bli kjent, og du kan bestemme deg for om dette er for deg eller ikke.


Du kan også sende meg en e-mail på: kristine@hjertesamtaler.no



Kommentarer