Jording og mindfulness

De fleste i dag, meg inkludert, har mer eller mindre blitt oppdratt til å følge hode og intellekt. Når man etterhvert kommer dit mange mennesker i dag har kommet hvor man blir mer opptatt av det spirituelle, og å følge kroppen, skaper dette en konflikt. Jeg tror det er derfor jeg ofte får spørsmål fra mine klienter som handler om temaer som omhandler jording og hvorfor dette er viktig. Intellektet kan bare ta deg en viss del av reisen. På et tidspunkt føler man at man sitter fast, kanskje har man mistet gleden eller man fortsetter å gjøre ting som ikke gir en noe av gammel vane, eller fordi man opplever at dette er hva verden krever av en. Hvordan skal man klare å komme ut av dette?

I første omgang tenker jeg at jording handler om og i det hele tatt kunne være i sin egen kropp.
Mange av oss lever nærmest utenfor oss selv. Selv er jeg høysensitiv og har hatt panikkangst i mange år, og en naturlig del av dette er at man alltid er på vakt og man har mye av sin bevissthet alle andre steder enn i å finne roen i seg selv. Det var ganske fantastisk første gangen jeg merket at jeg satt på sofaen og var tilstede. Noen vil kalle det mindfulness eller meditasjon. For meg er jording nettopp en del av det å kunne være tilstede i seg selv, å være i en tilstand der man føler kontra tenker.

Min inngang til dette temaet var for flere år siden når jeg over lenger tid hadde lest en del bøker om temaet, blant annet Eckhart Tolle og boken "det er nå du lever". Etter å ha gjort diverse øvelser jeg både har lest og hørt merket jeg hvordan jeg kunne dra bevisstheten min innover. Først til en hånd, så til begge og så etterhvert hele kroppen på samme tid.

Derfor er jording for meg noe av det mest grunnleggende man bør lære seg. Uavhengig om man er veldig inni den "spirituelle" verden eller ikke. Og man kan bruke så mange store eller fancy metoder som man vil. Men for meg, som liker å gjøre ting så enkelt som mulig, fungerer det vel så bra å ha fokus på føtter, og fokus på der man er akkurat nå. Når man er jordet er man på mange måter i motsatt ende av skalaen enn når man er stresset, opplever angst eller opplever at følelsene tar overhånd. Vi er tilstede her og nå og er derfor bedre rustet til å takle alt som møter oss i livet. 


Om du ønsker å prate med meg så kan du bestille time hos meg her: www.hjertesamtaler.no/gratis-samtale . Første samtale med meg er gratis, slik at vi skal bli kjent, og du kan bestemme deg for om dette er for deg eller ikke.


Du kan også sende meg en e-mail på: kristine@hjertesamtaler.no



Kommentarer